EDI – managementul furnizorilor si lantul de aprovizionare

EDI

Dobandirea unor relatii excelente cu clientii ar trebui sa fie printre aspiratiile si obiectivele oricarei companii, deoarece clientii reprezinta forta primara care propulseaza orice afacere de succes. Dar in acelasi timp trebuie sa ne gandim si la furnizori, deoarece impreuna cu acestia, fundamentam cumva afacerea noastra si nu putem exista unii fara altii. 

Cum gestionam relatia noastra cu furnizorii? 

Undeva în urmă cu vreo 40-45 de ani, pe piata afacerilor a aparut un nou concept nascut din nevoia de a avea relatii armonioase si puternice cu furnizorii, iar acesta se numea „managementul relatiei cu furnizorii”. In principiu, acesta descria nevoia de a gestiona eficient relatiile cu furnizorii prin intermediul unor strategii bine puse la punct. 

Acest concept isi propune sa identifice si sa gestioneze potentialele riscuri din relatia cu furnizorii si, in final, sa le minimizeze prin urmarea unei serii de pasi de dinainte stabiliti. Primul pas pe care trebuie sa il faci este sa evaluezi riscurile asociate relatiei cu un anumit furnizor, al doilea pas este dezvoltarea unei strategii de business care sa includa si sa adreseze aceste riscuri, iar al treilea este de a implementa aceasta strategie. 

Cum te poate ajuta un sistem de gestionare a relatiei cu furnizorii? 

Gandeste-te un pic la produsele sau serviciile pe care le oferi, precum si la materiile prime si materialele de care ai nevoie pentru a le produce. Sa spunem ca dintr-un motiv sau altul, nu le-ai putea obtine de la furnizorul tau. Gandeste-te la impactul pe care acest lucru l-ar putea avea asupra afacerii tale. Ai putea sa finalizezi comenzile clientilor tai? Probabil ca da, dar cu o intarziere pe masura, dupa ce ai reconfigurat traseul si ai gasit un alt furnizor care sa iti poata oferi materialele de care ai nevoie. 

Bineinteles, situatia ar fi la fel de dificila si daca ai fi tu furnizorul si ar trebui sa te bazezi pe comenzile catorva clienti, ai caror contributie nu este garantata pe termen nelimitat. Acestia pot avea obstacole financiare pe parcurs sau pot pur si simplu alege sa lucreze cu altcineva. 

Ce legatura exista intre managementul relatiei cu furnizorii si cel al lantului de aprovizionare? 

Poti fi tentat sa crezi ca daca ai deja in functiune un sistem de gestionare a lantului de aprovizionare probabil ca esti acoperit si in ceea ce priveste relatiile cu furnizorii. 

Din pacate, este o neintelegere pe care companiile de obicei nu incearca sa o descifreze. In primul rand, managementul lantului de aprovizionare acopera toate partile mobile care circula de la producator la retailer, si in cele din urma la consummator. Vorbim despre tot ce inseamna informatii, materiale si finante, si nu mai mult de atat. Relatia cu furnizorii trebuie gestionata separate, avand propria ei strategie. Prin operarea cu un sistem de gestiune a relatiei cu furnizorii obtii o vizibilitate mai mare la nivelul lantului de aprovizionare, o performanta crescuta a furnizorilor, precum si oportunitati noi de piata. 

Ce este EDI ? 

EDI se refera practic la schimbul electronic de informatii dintre doi parteneri de afaceri. Pot fi schimbate astfel multe tipuri de documente, de la comenzi de achizitie la receptii de marfa. Aceasta tehnologie elimina practic nevoia de a avea de-a face cu documente de hartie, automatizand procesele de afaceri. Fara hartie, procentajul de eroare scade, mai ales ca nu mai este nevoie de a reintroduce informatiile in sistem – in schimb, aceste informatii sunt centralizate in siguranta intr-un program, de unde pot fi accesate oricand si trimise oriunde in lume. 

EDI a fost norma in aceasta privinta pentru mai mult de treizeci de ani, fiind utilizat de catre cei mai mari retaileri ai lumii. Acestia la randul lor cer partenerilor sai de afaceri sa utilizeze si ei aceeasi tehnologie pentru a putea continua colaborarea – astfel reteaua EDI se extinde tot mai mult pentru a cuprinde un numar tot mai mare din companiile lumii. 

EDI te ajuta sa faci economii substantiale de bani si de timp, lucru care face aceasta tehnologie foarte populara in lume. Cu toate acestea, si tehnologia API a inceput sa castige teren considerabil. 

EDI se refera practic la schimbul electronic de informatii dintre doi parteneri de afaceri. Pot fi schimbate astfel multe tipuri de documente, de la comenzi de achizitie la receptii de marfa. Aceasta tehnologie elimina practic nevoia de a avea de-a face cu documente de hartie, automatizand procesele de afaceri. Fara hartie, procentajul de eroare scade, mai ales ca nu mai este nevoie de a reintroduce informatiile in sistem – in schimb, aceste informatii sunt centralizate in siguranta intr-un program, de unde pot fi accesate oricand si trimise oriunde in lume. 

EDI a fost norma in aceasta privinta pentru mai mult de treizeci de ani, fiind utilizat de catre cei mai mari retaileri ai lumii. Acestia la randul lor cer partenerilor sai de afaceri sa utilizeze si ei aceeasi tehnologie pentru a putea continua colaborarea – astfel reteaua EDI se extinde tot mai mult pentru a cuprinde un numar tot mai mare din companiile lumii. 

Ce efect are EDI asupra managementului relatiei cu furnizorii? 

Pentru a atinge toate aceste obiective, nu trebuie sa scanezi piata pentru noi tehnologii. Dimpotriva, o astfel de tehnologie deja exista, iar gestionarea relatiei cu furnizorii este doar unul din efectele secundare la lista deja generoasa de beneficii pe care le are. Este vorba despre EDI – o tehnologie de care poate ai auzit deja. 

Companiile care au implementat EDI au capacitatea de a eficientiza procesele, precum si de a comunica mai rapid si mai usor cu furnizorii. Sa spunem ca ai stabilit impreuna cu furnizorul sa iti faca special un anumit component. 

Daca pana acum iti anuntai furnizorul printr-un email si sperai ca cineva sa il vada si sa actioneze in aceasta directie cat de repede posibil, acum ai certitudinea ca cerinta ta a ajuns imediat la furnizor. Prin intermediul instrumentelor cu care vine, EDI permite informatiilor si datelor sa circule rapid prin eliminarea discrepantelor de format (translatorul EDI traduce datele astfel incat sa fie lizibile ambelor parti). 

EDI elimina riscurile pentru toate partile implicate, incluzand clientul, care nu mai este deconectat de la etapa procesarii comenzi, ci are acum informatii in timp real cu privire la livrarea produsului. De asemenea, va avea parte de o vizibilitate mai mare la nivelul lantului de aprovizionare. Clientii pot accesa aceste informatii pe cont propriu sau pot fi notificati chiar de furnizor, astfel incat sa poata reactiona in timp util si sa se reorienteze, daca este cazul. 

Deci, alinierea la viitor nu este chiar atat de complicata daca apelam la un software sau o solutie care sa ne ajute in integrarea cat mai rapida si cu costuri cat mai reduse la aceasta. Daca va doriti o astfel de afacere, puteti sa ne scrieti pe messenger si impreuna, vom gasi solutia cea mai eficienta afacerii dumneavoastra! Pentru mai multe informatii, intrebari, nelamuriri, va stam la dispozitie atat prin intermediul functiei de chat de pe site, cat si telefonic sau la sediul nostru.