fbpx

ERP sau CRM? Diferente si avantaje!

Home/ERP, General, News, Produse, SoftONE, WinMENTOR/ERP sau CRM? Diferente si avantaje!

program de gestiune

erp sau crm

ERP sau CRM ? Astazi, software-ul utilizat pentru gestionarea relatiilor cu clientii, (CRM-ul) si planificarea resurselor de afaceri (ERP-ul), sunt piese centrale pentru cresterea productivitatii si profitabilitatii unei companii.

Desi, ambele instrumente te ajuta sa gestionezi informatiile cheie despre afacerea ta, datele pe care le stocheaza si functiile pe care le indeplinesc sunt foarte diferite.

In acest sens, vom explica diferentele dintre CRM si ERP.

Ce diferente exista intre ERP si CRM?

Prima diferenta consta in functionalitatile pe care aceste sisteme le ofera. In vreme ce un soft ERP ofera, de regula, functionalitati pentru toate departamentele, CRM-ul se organizeaza in jurul departamentului de vanzari. Prin urmare, softurile ERP sunt mai complexe si pot prezenta un grad mai ridicat de automatizare si integrare. Asta face, insa, ca procesul de implementare sa fie mai dificil si mai solicitant din punctul de vedere al resurselor.

 Aceste diferente de focus sunt motivul pentru care sistemele ERP au fost denumite in mod traditional sisteme de back-office. Acest termen implica faptul ca sistemele ERP gestioneaza in principal procesele de business care nu sunt neaparat vizibile pentru client, cum ar fi achizitia, planificarea productiei, urmarirea comenzilor sau gestionarea stocului. Sistemele CRM, pe de alta parte, sunt denumite sisteme de front-office, ceea ce inseamna ca acestea suporta activitati in care se interactioneaza cu clientul.

O alta diferenta consta in filozofia acestor softuri si a modului in care firmele se organizeaza in functie de aceste sisteme. Ratiunea de a fi a unui ERP pentru afaceri este de a elimina pierderile, scadea cheltuielile si de a automatiza procesele repetitive. Pe de cealalta parte, CRM-ul este orientat spre cresterea vanzarilor si maximizarea veniturilor. Sunt, doua moduri diferite de gestionare a business-ului, ERP-ul fiind centrat in interior, spre optimizare iar CRM-ul in exterior, spre cresterea incasarilor.

 Probabil cea mai importanta diferenta dintre aceste sisteme este tipul de afacere spre care sunt orientate. O firma poate obtine avantaje din functionalitatile avansate precum cele de Business Inteligence, Rapoarte detaliate sau Business Analysis. Aceste functionalitati pot aduce un bun Return of Investment si isi justifica, astfel, pretul.

 Aplicatiile CRM sunt, in general, mai putin costisitoare si pot aduce un plus de valoare firmelor mici si mijlocii. In cazul organizatiilor mici, tot efortul trebuie realizat spre cresterea vanzarilor si a cotei de piata. Aparitia sistemelor ERP modulare a facut posibila achizitionarea de catre firme doar a unor componente ale softului, acestea avand posibilitatea, mai tarziu, sa achizitioneze si restul modulelor.

 De asemenea, multe firme mari, desi au un sistem ERP achizitionat, il folosesc integrat cu un CRM. Alegerea unei aplicatii de business trebuie sa fie facuta cu mare atentie, in functie de toate aceste criterii. Iti recomandam sa discuti cu specialistii nostri pentru a afla daca proiectul tau este fiabil.

Obiective

In timp ce un software CRM este utilizat cu scopul de a imbunatati relatia cu clientii, un ERP este implementat cu scopul de a economisi costuri. Desi ambele obiective te ajuta sa cresti profitabilitatea companiei tale, strategiile pentru a obtine aceste rezultate sunt executate in moduri diferite.

De exemplu, prin eficientizarea proceselor de afaceri, un ERP te ajuta sa controlezi lichiditatea companiei tale, sa vezi oportunitatile de economisire si stocurile pentru a cumpara ceea ce este necesar.

Pe de alta parte, realizand relatia cu clientii personalizata, constanta si eficienta, un CRM te ajuta sa cresti ratele de conversie de la clienti potentiali la clienti care platesc si sa reduci costurile inerente ale procesului de vanzare.

Dupa cum vei vedea, acestea sunt actiuni diferite pentru a atinge obiective independente, dar pot fi completate pentru a iti dezvolta compania.

Domenii de implementare

In timp ce sistemul CRM este utilizat in zona de marketing, vanzari si servicii pentru clienti, un sistem ERP este implementat in principal in departamentele de resurse umane, achizitii, finante, administrare, contabilitate si operatiuni.

Este important de mentionat ca exista ERP-uri care au module pentru zona de vanzari si marketing, cu toate acestea, nu au functionalitati atat de avansate ca un CRM.

De asemenea, ERP-urile nu dispun de instrumente pentru zona de servicii pentru clienti, cum ar fi centrele de apeluri si asistenta tehnica.

Nivelul de complexitate al procesului de productie

Atat un CRM, cat si un ERP ofera abonamente ale caror preturi si functionalitati sunt adaptate nevoilor companiilor mici, mijlocii si mari.

Cu toate acestea, daca compania ta incepe sa vanda un produs sau un serviciu,  concentreaza-te pentru moment pe realizarea unui numar bun de vanzari si evaluarea a cat de receptive sunt produsele si serviciile tale pe piata cu ajutorul CRM.

Dupa ce numarul de comenzi creste si odata cu aceasta, cantitatea de produse care trebuie fabricate si numarul de angajati care urmeaza sa fie angajati pentru a satisface cererea respectiva, va puteti gandi sa investiti intr-un ERP.

ERP-urile sunt adesea folosite in companii care gestioneaza stocuri si procese de fabricatie care sunt dificil de controlat, deci daca compania ta are aceasta caracteristica, poate ca ar fi mai potrivit sa implementezi un ERP. 

ERP, CRM sau ambele: Ce aleg?


Ca sa poti alege in cunostinta de cauza intre cele doua sisteme sau poate chiar pe ambele, este musai mai intai sa-ti cunosti foarte bine afacerea. Din fericire, noi putem sa-ti oferim cateva ponturi. 

In cazul in care compania ta este foarte mare si lucreaza cu procese complexe de business, iti recomandam sa achizitionezi ambele solutii, adica sa folosesti un sistem CRM integrat intr-un soft ERP. Pentru companiile de dimensiuni mai mici, lipsite de procese de business foarte complicate, o prioritate este reprezentata de achizitia unui sistem CRM care sa colecteze toate datele si interactiunile cu clientii. Un sistem ERP trebuie achizitionat atunci cand compania creste si un singur manager nu mai poate superviza toate activitatile din cadrul departamentelor. 

Iata cateva intrebari pe care ai putea sa ti le pui pentru a-ti da seama unde te situezi cu afacerea si ce obiective ai pentru perioada urmatoare: 

  • Doresc sa cresc productia, sa diversific gama de produse si sa-mi fac si un magazin online? In acest caz un soft ERP te va ajuta sa tii evidenta vanzarilor, sa stii cate tipuri de produse ai, pe cantitati, pe perioade, furnizori, clienti, dar si care se vand cel mai bine si aduc cel mai mare profit. Vei gestiona mult mai bine toate resursele si materiile prime implicate in procesul de productie. 
  • Doresc sa cresc gradul de retentie al clientilor pe anul urmator, sa folosesc un CRM sau un ERP? Aici raspunsul este foarte clar, un CRM te va ajuta sa ai o relatie mai buna cu clientela, dar si sa aplici diverse strategii de marketing si customer support pentru a-ti fideliza clientii pe termen mediu si lung. Evident, toate aceste sugestii vor fi bazate pe date si analize pertinente. 
  • Doresc sa iau decizii mai bune privind vanzarile, sa folosesc un ERP sau un CRM? In acest caz ambele softuri vor fi potrivite pentru afacerea ta, dar pentru activitati diferite ce privesc departamentul de vanzari. Un ERP iti va furniza toate rapoartele despre performantele produselor si te va ajuta sa iei decizii de promovare sau de crestere a productiei. Un CRM va oferi informatii in ceea ce priveste vanzarile reusite si situatia actuala a negocierilor cu clientii si furnizorii, deci angajatii tai vor avea mai multe resurse la dispozitia data viitoare cand intra intr-o negociere. De ce sa nu cresti pe ambele paliere? 

Ce este important sa intelegi e faptul ca o afacere trebuie mai intai sa aiba niste procese bine stabilite inainte de a putea sa incepi eficientizarea activitatii. In al doilea rand, pentru a eficientiza costurile, trebuie sa ai si profit. De obicei se recurge la un sistem CRM la inceput deoarece acesta ajuta mai mult in faza de dezvoltare a businessului prin generarea si mentinerea vanzarilor la cote inalte. De-abia cand afacerea creste suficient si se dezvolta, va fi nevoie de un sistem ERP pentru eficientizarea activitatii. Din acest punct poti imbina cele doua sisteme pentru a creste simulta vanzarile si a eficientiza cheltuielile. 

Dupa cum ati putut observa, exista unele suprapuneri intre functionalitatile celor doua sisteme, iar uneori CRM-ul chiar este un modul integrat al ERP-ului. Bunele practici recomanda folosirea unei aplicatii CRM care este integrata cu sistemul ERP pentru a beneficia la maxim de avantajele pe care le aduce fiecare dintre aceste software-uri pentru business.

Integrarea CRM si ERP poate oferi beneficii foarte bune, care sa creasca rentabilitatea investitiei in tehnologie. Pentru inceput, integrarea acestor doua sisteme poate elimina introducerea redundanta a datelor, cum ar fi informatiile de contact, in ambele sisteme software.

Totusi este bine sa ne uitam la ERP si CRM ca la doua sisteme distincte care pot functiona impreuna sau independent fiindca functionalitatile si rolurile lor intr-o firma sunt complet diferite. Ambele contribuie la realizarea obiectivului de a creste profitabilitatea, insa o fac in mod diferit.

In concluzie, ERP-ul contribuie la cresterea profitabilitatii prin reducerea costurilor operationale si eficientizarea muncii angajatilor, in timp ce un sistem CRM contribuie la imbunatatirea profitabilitatii prin generarea unui volum mai mare de vanzari.

Scribsoftware va ofera mai multe solutii ERP si CRM, dar inainte de aceasta, va asteptam la o intalnire gratuita, unde impreuna cu dumneavoastra sa gasim solutia cea mai adecvata companiei pe care o manageriati.

Deci, alinierea la viitor nu este chiar atat de complicata daca apelam la un software sau o solutie care sa ne ajute in integrarea cat mai rapida si cu costuri cat mai reduse la aceasta. Daca va doriti o astfel de afacere sau un job in domeniu, puteti sa ne scrieti pe messenger si impreuna, vom gasi solutia cea mai eficienta afacerii dumneavoastra! Pentru orice sugestii, informatii sau doar pentru o simpla discutie, echipa Scribsoftware va asteapta, deoarece doar impreuna putem gasi solutia cea mai bun pentru afacerea dumneavoastra! 

Activ