Web
Analytics

Tehnologia si optimizarea aprovizionarii: Supply Chain Management

Home/ERP, General, News, Produse, SoftONE, WinMENTOR/Tehnologia si optimizarea aprovizionarii: Supply Chain Management

program de gestiune

Tehnologia si optimizarea aprovizionarii

Gestiunea lantului de aprovizionare constituie astazi, în conditiile unei piete concurentiale, o miza strategica majora pentru intreprinderile industriale si comerciale. Aceasta reprezinta un potential important de creare a valorii pentru client: calitatea serviciului, performanta in ceea ce priveste termenul si reactivitatea. 

De asemenea, tehnologia si optimizarea aprovizionarii reprezinta unul din locurile principale unde se disputa o parte din rentabilitatea companiei, prin micsorarea costurilor legate de lantul de aprovizionare sau prin concentrarea asupra noilor canale de distributie. 

Lanturile de aprovizionare sunt din ce in ce mai complexe, iar cerintele clientilor cresc exponential. Sarcinile-cheie se refera nu numai la planificarea productiei, ci si a vanzarii, transportului si acumularii stocurilor. 

Pot fi greu de gestionat toate aceste elemente ale lantului de aprovizionare, dar ne putem baza pe solutii eficiente, precum cele din categoria Supply Chain Management. 

E-logistica se concentreaza asupra utilizarii internetului si a sistemelor informatice pentru integrarea anumitor elemente ale lantului de aprovizionare: planificare, realizare si supraveghere a fluxului materialelor, bunurilor, informatiilor. 

Lantul de aprovizionare este un sistem care sustine toate aceste procese si poate fi integrat cu sistemele partenere externe, iar solutiile necesare intr-o companie pot fi identificate urmarind specificul, nivelul de dezvoltare si tipul de activitate. 

SCM poate sprijini diferite tipuri de decizii cum ar fi cele care au caracter strategic, oferind printre altele, raspunsul la intrebarile: unde ar trebui sa fie localizata productia sau depozitul, ce procese din lant se externalizeaza catre alte firma si pe care compania le realizeaza singura? 

Este important unde si cum va fi depozitata marfa, dar si tipul de mijloace de transport folosite pentru furnizare, de aceea, printre deciziile tactice se numara cele privind procesele incredintate companiilor externe, precum si frecventa si volumul comenzilor si, prin urmare, si nivelul stocurilor. 

Se adauga acestora si deciziile operationale. Cand vor fi realizate comenzile pentru perioada urmatoare, care sunt nivelul si timpul de livrare al furnizorilor, care sunt programele de livrare a mijloacelor de transport?  

Asadar, SCM nu este in esenta nu o solutie, ci un set de solutii si aplicatii interconectate.  

La nivel fundamental, managementul lantului de aprovizionare (SCM) inseamna gestionarea fluxului de marfuri, date si finante referitoare la un produs sau serviciu, de la achizitionarea de materii prime pana la livrarea produsului la destinatia finala. 

Desi multe persoane considera ca lantul de aprovizionare este identic cu logistica, aceasta din urma este de fapt doar o componenta a lantului de aprovizionare. Sistemele SCM actuale de tip digital includ manipularea materialelor si software pentru toate partile implicate in crearea de produse sau servicii, onorarea comenzilor si urmarirea fluxului de informatii – cum ar fi furnizorii, producatorii, comerciantii en-gros, furnizorii de transport si logistica si comerciantii cu amanuntul. 

Domeniul de activitate al lantului de aprovizionare achizitii, gestionarea ciclului de viata al produsului, planificarea lantului de aprovizionare (inclusiv planificarea stocurilor si intretinerea activelor si liniilor de productie ale companiei), logistica (inclusiv transport si gestionarea flotei) si managementul comenzilor. SCM se poate extinde si la activitatile de comert la nivel global, cum ar fi managementul furnizorilor globali si al proceselor de productie multinationale.  

Evenimentele recente, care au tinut si tin inca de pandemia COVID-19, au confirmat faptul ca suntem, din ce in ce mai predispusi la diverse socuri: tensiuni geopolitice, dezastre naturale, schimbari de clima sau de orice alt fel care pot avea un impact covarsitor asupra noastra si a economiei in general. Toate aceste evenimente ne atentioneaza asupra faptului ca se resimte nevoia unor lanturi de aprovizionare, care sa fie protejate, in mod proactiv, impotriva perturbarilor si sa se poata adapta rapid la situatie. Intr-o perioada de socuri frecvente, devine complicata sau, in unele cazuri, chiar imposibila optimizarea costurilor. Pentru a gestiona fluxul de marfuri, finante, date cu privire la un produs sau serviciu, lanturile de aprovizionare trebuie sa fie intelese mai profund si in mai multe dimensiuni. 

In timp ce in lume oamenii din sistemul medical si cei ai guvernarilor, incercau sa monitorizeze virusul si sa ia decizii, managerii faceau ceea ce stiau ei mai bine si anume, evaluau si planificau impactul virusului asupra lantului de aprovizionare si a segmentelor aferente afcerii lor. 

In managementul lantului de aprovizionare, timpul de pregatire este important pe termen lung. Investitia de resurse si timp pentru a oferi un minimum de capacitate de reactie, poate imbunatati semnificativ rezultatele, atunci cand apare o situatie fara precedent, minimizand impactul asupra oamenilor si infrastructurii.  

Fidelitatea clientilor se bazeaza pe o companie capabila sa indeplineasca rapid si cu exactitate asteptarile clientilor. Materiile prime, productia, logistica si managementul comertului si al comenzilor trebuie sa fie coordonate pentru a obtine un anumit produs pentru client intr-un interval de timp rezonabil. Pentru a realiza acest lucru, companiile trebuie sa-si priveasca lanturile de distributie prin ochii clientilor. Nu este vorba doar despre a livra comanda la timp catre client; este vorba de a face totul la momentul potrivit – inainte, in timpul si dupa livrarea comenzii. 

Lanturile de aprovizionare si nevoia lor de flexibilitate 

Lantul de aprovizionare de astazi este complex, profund si in permanenta evolutie, ceea ce inseamna ca trebuie sa fie flexibil pentru a fi eficient. In trecut, lanturile de aprovizionare au satisfacut necesitatile companiilor si ale clientilor printr-un model unitar de la inceput la sfarsit, dar care a fost, in mare parte, supus schimbarii. Consumatorii dispun acum de mai multe optiuni in ceea ce priveste cumpararea produselor – in magazine, online si multe altele. De asemenea, au ajuns sa se astepte la niveluri sporite de personalizare. Un lant de aprovizionare flexibil poate sa raspunda acestor asteptari. 

In plus, aprovizionarea lantului de distributie a devenit foarte flexibila. De exemplu, evolutiile geopolitice si economice pot afecta in mod substantial lantul de aprovizionare din sectorul de productie. Daca un producator are nevoie de aluminiu si nu il poate obtine de la un furnizor datorita unei anumite politici comerciale, acel producator trebuie sa fie capabil sa se orienteze rapid pentru a obtine aluminiul din alta parte. Capacitatea de a reconfigura rapid lantul de aprovizionare este esentiala pentru abordarea cu succes a acestui tip de scenariu. Flexibilitatea este esentiala pentru realizarea acestor tipuri de reconfigurari in timp real. 

Provocarile lantului de aprovizionare se extind dincolo de problemele legate de eficienta si de gestionarea costurilor. Schimbarea circumstantelor poate afecta si conformitatea cu reglementarile aplicabile. Sistemul dvs. SCM trebuie sa fie suficient de flexibil pentru a atenua toate efectele generate de modificarile lantului de aprovizionare, inclusiv de cerintele de reglementare in schimbare si variate. Un sistem SCM inteligent va poate ajuta sa fiti mai eficient si sa reduceti costurile, pastrand, totodata, conformitatea cu o varietate de reglementari juridice in continua schimbare. 

SCM si cloudul 

Cu parametrii SCM de astazi, mediul cloud devine un aliat indiscutabil, in mare parte deoarece aplicatiile bazate pe cloud sunt in mod implicit mai flexibile si mai adaptabile la schimbare. Este foarte dificil sa adaptati aplicatiile locale si codificate personalizat, ca raspuns la circumstantele fluctuante care apar in mod regulat in mediul actual de activitate, cum ar fi o problema neprevazuta de aprovizionare. Solutiile cloud sunt, de asemenea, arhivate in mod inerent, pentru a utiliza mai bine tehnologiile care capata caracter permanent in SoftOne Cloud. Configurarea mediului dvs. astfel incat aceste tehnologii sa poata functiona pe aplicatii vechi este complicata si costisitoare. 

Un alt beneficiu semnificativ al integrarii mediului cloud in sistemul SCM este dat de faptul ca puteti prelua elemente din SCM bazat pe cloud in functie de nevoile specifice ale activitatii dumneavoastra, fara a fi necesara o migrare la scara completa. Multe companii se confrunta cu o nevoie pe termen scurt de a-si rationaliza transferul in cloud. Cele mai bune sisteme SCM va ajuta sa obtineti mai multa valoare din activele curente si sa personalizati integrarea in cloud pentru a corespunde nevoilor de tip SCM, atat in prezent, cat si in viitor. 

Pe baza evolutiilor dezvoltate din aceasta pandemie, cuplate cu concluziile din evenimentele disruptive anterioare, iata cativa piloni care pot ajuta companiile sa construiasca un lant de aprovizionare rezilient: 

  1. Realizarea unor evaluari ale riscurilor la nivelul intregului lant de aprovizionare si prioritizarea ariilor critice

Pe termen scurt, receptivitatea si viteza inseamna totul. Implicarea proactiva a partenerilor din ecosistemul lantului de aprovizionare, precum furnizorii si prestatorii de servicii logistice, in realizarea unei verificari a riscurilor: 

Identificarea - schimbarilor cererii si a nivelurilor de stocuri pentru a identifica lipsurile critice in aprovizionare, capacitatea de productie, capacitatea de depozitare si transport 

Definirea - unor scopuri comune si a unei strategii de rezilienta cu actiuni pe termen scurt si orientata in functie de rezultate, cu o defalcare a activitatilor pentru toti membrii ecosistemului lantului de aprovizionare, avand ca scop utilizarea eficace si eficienta a retelelor suplimentare din fondul diferitilor furnizori, a productiei si a retelelor de distributie. 

Implementarea - Companiile de top creeaza planuri de actiune bazate pe analizele scenariilor pentru a limita impactul dezastrelor. Un panou de control bazat pe fapte, inclusiv cu KPI cheie aliniati, ajuta la crearea unei vizibilitati la nivelul intregii organizatii si a ecosistemului. Acest lucru poate ajuta organizatia sa-si reprioritizeze dinamic planurile dupa necesitati. 

  1. Dezvoltarea unui proces robust de managementul riscurilor si diversificarea retelei de furnizori

Companiile trebuie sa cartografieze retelele din lantul de aprovizionare de la consumatorii finali pana la furnizori. Pentru fiecare nod din lantul de aprovizionare/pentru fiecare canal, depozit, fabrica, furnizor sau modalitate de transport tip arc, companiile trebuie sa stabileasca metodologia de masurare a riscurilor. 

  1. Implementarea unor capacitati de productie digitale si automatizate, in paralel cu un nivel puternic de excelenta in productie

Valorificarea solutiilor de automatizare pentru operatiuni inteligente de fabricatie pentru a reduce importanta proceselor manuale. Un program puternic de excelenta in productie sustinut de tehnologia digitala poate permite standardizarea activitatii zilnice si poate aduce sprijin in realizarea sarcinilor, usurand presiunea plasata pe umerii anumitor persoane pentru functionarea unei operatiuni. Capacitatile unei astfel de solutii pot ajuta la promovarea unui ecosistem digital de sisteme conectate care sa ofere utilizatorilor date relevante si actualizate pentru a lua decizii informate in orice moment. Capacitatile automatizate de fabricatie vor permite companiilor sa deruleze operatiunile de fabricatie folosind personal interschimbabil si sa reduca cerintele de personal. 

  1. Evaluarea si ajustarea prioritatilor strategice pe categorii de achizitii

Transformarea achizitiilor intr-o functie generatoare de valoare prin evaluari realizate in timp util si ajustarea prioritatilor strategice pe categorii pentru a defini noi relatii de afaceri cu furnizorii, astfel incat sa se indeplineasca obiectivele generale ale lantului de aprovizionare al unei companii. Un sistem agil de operatiuni de achizitie sustinut prin diferite tehnologii si introducerea de prioritati strategice pe categorii dupa variabile precum costul, calitatea, livrarea, inovatia, etc. va ajuta la randul sau la stimularea rezilientei. Companiile pot introduce tehnologii de achizitii digitale pentru a beneficia de retelele sociale de furnizori. Introducerea unei retele sociale de furnizori in managementul ciclului de viata al aprovizionarii si furnizorilor poate intari capacitatea de aprovizionare si colaborarea dintre furnizori in circumstante care prezinta provocari. 

  1. Investitiile in capacitati mai colaborative si agile de planificare si executie

In ziua de astazi, posibilitatile de introducere de tehnologii care sa aduca mai multa agilitate si colaborare in cadrul organizatiei, precum si cu diferiti parteneri de afaceri sunt infinite. De la dispozitive pentru detectarea cererii si urmarirea miscarii bunurilor pana la solutii avansate de prognoza si monitorizarea comportamentelor de cerere prin mediile sociale, aceste posibilitati afecteaza intens modul in care companiile interpreteaza semnalele cererii si cat de repede pot reactiona la acestea. Aceste capacitati sunt extrem de importante pentru performanta afacerii chiar si in conditii normale de activitate si cresc rezilienta lantului de aprovizionare in cazul unor evenimente pandemice precum focarul de coronavirus cu care ne confruntam astazi. 

Pandemia actuala a provocat perturbari in toate sectoarele, cu un grad de impact diferit, iar companiile trebuie acum sa evalueze rapid, sa se recupereze si sa raspunda imediat, trecand peste numeroasele obstacole si provocari care le stau in cale. In haosul revenirii, este foarte usor sa se ignore cauza radacina si lipsurile dintr-un lant de aprovizionare care este posibil sa fi paralizat activitatea in primul rand in timpul acestui eveniment major imprevizibil. Crearea unui lant de aprovizionare rezilient astazi va fi epicentrul discutiilor viitoare ani de zile. 

Optimizarea gestionarii lantului de aprovizionare este conceputa pentru a rezolva urmatoarele sarcini:

1) Scurtati ciclul de planificare si cresteti orizontul de planificare obtinand informatii fiabile si in timp util;
2) Optimizarea costurilor datorita capacitatii de identificare a contrapartidelor strategice, alegerii optime a produselor achizitionate si a furnizorilor acestora, sprijinirea interactiunii cu acestea in timp real;
3) Reducerea costurilor de productie prin optimizarea fluxurilor de produse si organizarea eficienta a schimbului de informatii intre contractori. Comunicarea in timp real intre diferiti participanti la lantul de aprovizionare ajuta la prevenirea blocajelor in procesul de productie;
4) Scaderea costurilor de stocare prin alinierea volumelor de productie la cerere. Aceasta sarcina indeplineste conceptul de gestionare a aprovizionarii Just-In-Time („exact la timp”);
5) Imbunatatirea calitatii serviciului pentru clienti se realizeaza prin eficienta si flexibilitatea procesului de livrare. 

Deci, alinierea la viitor nu este chiar atat de complicata daca apelam la un software sau o solutie care sa ne ajute in integrarea cat mai rapida si cu costuri cat mai reduse la aceasta. Daca va doriti o astfel de afacere, puteti sa ne scrieti pe messenger si impreuna, vom gasi solutia cea mai eficienta afacerii dumneavoastra! Pentru orice sugestii, informatii sau doar pentru o simpla discutie, echipa Scribsoftware va asteapta, deoarece doar impreuna putem gasi solutia cea mai bun pentru afacerea dumneavoastra! 

Activ